torstai 18. syyskuuta 2014

Tunteikas keihäsfinaali

(Arkisto: kesä 2012)



Jaahans, se on Helsingin yleisurheilun EM-kisojen miesten keihäsfinaali edessä! Itselläni on tavallista enemmän perhosia vatsassa, sillä mä tunnen Tero Pitkämäen ja Ari Mannion poikkeuksellisen hyvin.

Pitkämäen kanssa käytiin samaa lukiota Ilmajoella vuosituhannen taitteessa ja ollaan oltu sydänystäviä aina. Tai tarkennetaan sen verran, että itse kävin lukioni Nokialla enkä oo miestä ikinä edes n
ähnyt, mutta kosketin Pitkämäestä tehtyä pahvijulistetta Kupittaan Citymarketissa viime kesänä.

Mutta sitä moni ei tiedäkään, että Ari Mannio on mun pikkuveli! Tai ei hän virallisesti ole mun pikkuveli, mutta siis meillä molemmilla on sama äiti. Tai ei sama äiti, mutta eri. Voiko tällainen olla enää muka sattumaa?

Norjalaisen keihäsmestari Andreas Thorkildsenin kanssa ollaan puolestaan synnytty lähes täsmälleen samaan aikaan samassa synnytyssalissa ja pidetty tiiviisti yhteyttä vielä näihin päiviin asti! No korjataan sen verran, että itse synnyin Tampereen yliopistollisessa keskussairaalassa, mutta kuitenkin Adreas syntyi ainoastaan 32 päivää myöhemmin Etelä-Norjassa.

Niin joo! Ja illalla tulee vielä miesten 100 metrin finaali! Mulla on ollut jotenkin tyhjä olo, sillä lapsuudenystäväni Usain Bolt ei juokse näissä EM-kisoissa. Tai lapsuudenystäväni ja lapsuudenystäväni, mutta ollaan molemmat oltu lapsia, minä Pohjois-Nokialla ja Bolt Jamaikalla.

Tää on just tätä mun säkää - kerrankin kun oon saapunut stadionille katsomaan Usain Boltin juoksua, niin hän ei osallistu! Tai en mä itsekään stadionilla ole, mutta saavuin juuri kotisohvalle. Jostain kuulin, että Bolt keskittyy nyt tiiviisti Lontoon olympiakisoihin eikä edes saisi kilpailla EM-kisoissa, koska hän ei ole eurooppalainen. No aika ontuvia tekosyitä mun mielestä! Mä olen kuitenkin ollut Nokian lukion yleisurheilujoukkueessa 1998 ja ylioppilaskirjoituksissa vetäsin maantiedosta vahvan B:n! Että aika kovan tason lajiniilo oon mäkin.

Joka tapauksessa HYRRR! Siis mulla menee ihan kylmät väreet näistä uskomattomista yhtäläisyyksistä. Jännittävää keihäsfinaalia!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti