lauantai 20. syyskuuta 2014

Tunnerikas Urheilugaala

(Arkisto: tammikuu 2014)

Tänään illalla tulee TV2:lta Suomen Urheilugaala, missä palkitaan vuoden 2013 parhaat suomalaiset urheilijat sekä urheiluhetket. Mulla menee tätä kirjoittaessakin kylmiä väreitä, sillä tunnen tosi hyvin kaikki gaalassa mukana olevat huippu-urheilijat ja olen ollut periaatteessa mukana kaikissa sykähdyttävimmissä urheiluhetkissäkin.

Keihäänheittäjä Tero Pitkämäki on yksi ehdokas Vuoden urheilijaksi. Sattumoisin ollaan Teron kanssa synnytty täsmälleen samaan aikaan vierekkäisissä sairaalavuoteissa! Muistan vieläkin, miten meidän molempien äidit kirkuivat synnytyksissä. Tai korjataan sen verran, että itse synnyin Nokialla ja Tero Ilmajoella, mutta lähestulkoon samalla sekunnilla. Tai sekunnilla ja sekunnilla mutta Tero syntyi 10 kuukautta mua myöhemmin. Synnytysmarginaalit on hyvin pieniä.

Suomen koripallomaajoukkue puolestaan pelasi sensaatiomaisen upeasti EM-kisoissa syyskuussa. Joukkueen lempinimi on Susijengi. Jotenkin hyytävä yhteensattuma, sillä mä oon nähnyt suden livenä! Tai kirjoitinko mä livenä? Tarkoitin, että oon nähnyt suden telkkarissa viime viikolla.

Porin Ässien Suomen mestaruus viime keväänä oli yksi vuoden sykähdyttävimpiä hetkiä. Pelasin itsekin siinä joukkueessa ja SM-kulta tuntui upealta! Ta en varsinaisesti pelannut siinä joukkueessa, mutta oon menossa tulevana viikonloppuna Poriin, että jos tässä nyt lasketaan 1+1, niin periaatteessa mä olen selkeästi jääkiekon Suomen mestari.

Vuoden urheilukohokohtia oli myös Suomen odottamaton 1-1-tasapeli Espanjan kanssa jalkapallon MM-karsinnoissa keväällä. Paras ystäväni Teemu Pukki teki tuolloin Suomelle satumaisen tasoitusmaalin. Tai ei olla Pukin kanssa koskaan nähty, mutta meidän molempien sukunimet alkavat P-kirjaimella, joten voitte varmasti kuvitella, kuinka henkilökohtaiselta tuo maali tuntui itselleni.

Moni ei välttämättä tiennytkään, että golftähti Mikko Ilonen on mun isoveli! Tai isoveli ja isoveli, mutta moni mun kaveri tykkää käydä golfaamassa. Suunnistuksen MM-kultaa voittanut Mårten Bostromin kanssa käytiin puolestaan just kahvilla. Tai ei me tunneta, mutta join itse just kahvia ja kävin syksyllä metsässä. Ei voi olla sattumaa!

SEL8NNE-elokuva on eittämättä upea urheilukulttuuriteko ja itselleni tosi henkilökohtainen, sillä olin katsomassa tuon leffan ja kaiken lisäksi olin viime kesänä Teemu Selänteen kanssa samassa yhteiskuvassa Naantalissa.

Mulla valuu tässä herkistyneisyyskyyneleitä liikutuksesta. Jännittävää Urheilugaala-iltaa kaikille!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti