perjantai 19. syyskuuta 2014

Miten voit?

(Arkisto: tammikuu 2013)

Saavuin tässä iltasella divaanisohvani syleilyyn tarkoituksenani viettää rentouttavaa löhöämisaikaa Facebookissa. Kädessäni oli iso kupillinen kaakaota, jonka häilyvänharmaa höyry toi erehdyttävästi mieleeni erään kesäisen aamun vuodelta 1989 Pohjois-Nokialla, jolloin näin ensimmäistä kertaa vieraan naisen tissit tirkistellessäni Leponiemen uimarannan naisten pukukopin salakolosta. Salakolosta, jonka olin itse raapustanut. Niiden tissien näkeminen oli nuorelle pojalle työvoitto. Jo silloin sen oivalsin - luomutissi is the best!

Nostalgista. Herkkää. Tuo kaakaon ja Facebookin muodostama iltakombinaatiohetkeni sujui rauhallisesti, ihanasti ja uutisvirtaa selaillessa rentouduin poikkeuksellisen kokonaisvaltaisesti. Mutta kun avasin oman profiilisivuni, niin Facebook alkoi välittömästi haastaa riitaa!

Miten voit, Petteri?

Noilla sanoilla Facebook tivasi minulta jääkaappini päivittäiselintarviketilannettani. Eihän se nyt ole s#4tananhimskatti sentään Facebookin asia, että onko minulla paljon voita jääkaapissa vai ei ja että mitenkä ne voit siellä ovat! Jotenkin tuossa mentiin jo henkilökohtaisuuksiin. Ja minä hoopo ratkesin tuohon provokaatioon sekä erittäin hyökkäävään kysymykseen. Menetin malttini totaalisesti ja olin raivoissani kuin kortonkipakettialtaaseen työnnetty vanhoillislestadiolaisäiti.

Millä perusteella Facebook kuvittelee, että minulla on jääkaapissani montakin voipakettia? Miksi sitä pitää tiedustella monikossa? Eikö esimerkiksi ”Miten voi, Petteri?” olisi ollut paljon kohteliaampi lähestymistapa herranjestas! Hei Facebookin johtaja Mark Zuckerberg, ei meillä kaikilla ole 8 miljardin omaisuutta, millä on sitten varmasti helppo ostaa tyyliin tusina voipakettia. Ei kuule tässä taloustilanteessa meillä tavallisilla ihmisillä ole jääkaapit täynnä voita.

Minulla on tasan yksi Valion voipaketti jääkaapissa ja olen ylpeä siitä! Tänään sitä paistinpannuun sivalsin pienen lohkareen, kun paistoin punasipulia, chiliä ja nakkeja. Ja kokkasin alasti! Jos alasti kokkaamisesta tietoverkossa mainitseminen on käyttöehtosääntöjen vastaista, niin laittakaa minut virtuaalijäähylle. Olen rangaistukseni silloin ansainnut.

Tässä pöyristyttävässä tunnekuohussa päätin, että minä lähden nyt pois Facebookista! Tai siis korjataan sen verran, etten periaatteessa poistu Facebookista, mutta siis ajattelin mennä tästä nyt laittamaan saunan päälle. Mutta sitten tulen kyllä takaisin taas tähän. Varmaan siellä Facebookin johtomiehilläkin alkaa jo puntti vähän tutisemaan tällaisien rajujen uhkauksien ja vastarinnan edessä! Moi!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti