sunnuntai 21. syyskuuta 2014

Ystävällisyydellä ilkeyttä vastaan

(Arkisto: kesäkuu 2014)

“Te nykyajan nuoret ja teidän rahkavillityksenne!” tiuski vanha rouva naama mutrulla Nokian keskustan S-marketin rahkahyllyillä mulle äsken, kun siirsin kuutta rahkapurkkia ostoskoriini. Korostaakseen tiuskaisuaan hän loi kiukkuisen katseen syvälle mun sieluuni asti.

No mutta, mä elän tällaisia tilanteita varten, että pääsisin hassuttelemaan pahantuulisten ihmisten kanssa pyrkien eliminoimaan heidän ilkeytensä. Siispä pokkaani pidätellen heittäydyin keskusteluun:

”Oot ihan oikeessa! Tätähän tää on nykypäivänä - monet ihmiset syö terveellisesti ja liikkuu. Ihme hihhuleita, mukaan lukien minä. Ja siis tiätkö, jos mä en pistä jotain jugurttia tai ripauksellista sokeria tohon rahkan sekaan, ni eihän se edes maistu hyvältä. Ja silti minä pölhökustaa ostan näitä taas kuusi purkkia. (*pudistelin pöyristyneenä päätäni*) Mun täytyykin nyt oitis rientää kotiini esittämään itselleni se kysymys, että milloin minusta tuli tällainen terveysintoilija? Olenko minä tätä menoa miesrahka? Aurinkoista päivänjatkoa rouvalle, moikka!” tokaisin vilpittömästi hymyillen.

Rouva meni aivan sanattomaksi ja jäi siihen pöllämystyneenä ihmettelemään sellaisella olemuksella, että eihän tästä nyt saatukaan riitaa aikaiseksi. Sillä hetkellä hänen kiukkunsa hukkui hämmennyksen aaltoihin. Jes! Samaan aikaan livahdin kassajonoon.

Ystävällisyydellä ilkeyttä vastaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti