maanantai 6. lokakuuta 2014

Maailmanympärysmatka alkaa nyt!




Noniin, tästä se lähtee. Tässä ollaan ystäväni Olli Vakkalan kanssa poseeraamassa lapsuudenkotini etupihassa. Mun äiti otti meistä tämän reissuunlähtövalokuvan. Ensimmäisenä suunnitelmana on tehdä 4000 kilometrin Roadtrip Euroopan läpi välillä Nokia-Barcelona. Se on rakkaan ja pitkäaikaisen Hondani viimeinen matka. 10,5 vuotta ja 260 000 kilometriä yhteistä taivalta tapana. Loputtomasti muistoja, paikkoja, reittejä ja ihan kaikkea olen autoni kanssa kokenut. Tämä on mun tapa luopua ensimmäisestä omasta autostani. Toivottavasti auto kestää mahdollisimman pitkälle. Matkan varrella on luvassa mm. EM-futista parissa eri maassa, pari musiikkikonserttia sekä Amsterdamin maraton, jos ja toivottavasti kun mun polvi kestää.

Automatkan jälkeen seuraavana isona etappina on lokakuun lopulla käynnistyvä hieman erilaisempi laivareissu. Kahden viikon seilailu Atlantin valtameren yli Barcelonasta Miamiin. Ihan mielenkiintoista kokea, että miltä tuntuu heilua kaksi viikkoa avomerellä. Toisaalta mikäs siinä, rakastan vettä elementtinä, olen horoskoopiltani kalat ja minä sekä Olli olemme nokialaisina kolmen vesikriisin veteraanina olen ikään kuin veden lapsia.

Marraskuun loppupuolella mun ja Ollin tiet lähtevät sitten eri suuntiin, kun minä matkustan lentsikalla New Yorkista Sri Lankaan ja sieltä lähden jatkamaan Aasian kiertämistä. Opa puolestaan matkustaa New Yorkista Montrealiin ja sieltä joulukuun alkuun mennessä takaisin Suomeen. Itse vietän joulun ja uudenvuoden näillä näkyminen Pohjois-Thaimaassa.

Tosi moni on kysynyt multa, että jännittääkö maailmanympärysmatkalle lähtö. Mua ei oo jännittänyt oikeastaan yhtään. En tiedä, onko se hyvä vai huono asia, mutta ainakin se on tosiasia. Mua jännittäisi ja pelottaisi jäädä paikoilleen. Oon niin kauan tätä reissua unelmoinut, suunnitellut, ajatellut, valmistellut ja tehnyt uhrauksia tämän eteen, että tapahtuu mitä tahansa, niin otan kaiken vastaan. Elämä on tässä ja nyt. Kaija Koon biisin sanoin: Mun mentävä on. Tässä nyt reissuun lähdettäessä on kyllä ennenkokemattoman huikaiseva tunnelma!

Elämäni tärkein, Seppo-koira, on maailman parhaassa hoivassa ex-tyttöystävälläni Kaarinassa. Sepolla on siellä myös koirakaveri nimeltään Sessi.

Näin isolle reissulle kun lähtee, niin tässä on kyllä miljoona pikkuasiaa, joita on tarvinnut puntaroida ja säätää. Mulla on mm. 20-sivuinen A4-nivaska, mihin oon koonnut pelkästään osoitteita, varausnumeroita ja pieniä informaationrippeitä eri maista. Niiden lisäksi sitten vielä kopiot kaikista tärkeistä dokumenteista. Mukaani lähtee rinkka, kaks reppua, iso pehmonalle (jonka luovutan jollekin sympaattiselle ihmiselle jossain päin Eurooppaa) sekä myös kahvinkeitin. Kuvassa poseeraava kahvinkeitin on tehnyt omaa nöyrää duuniansa autoni tavoin vuosikymmenen ajan ja tottakai kahvinkeitin tulee mukaan matkalle. Viimeiset kahvit Barcelonassa. <3. Viittaamme myös kintaalla kaiken maailman navigaattoreille ja mukanamme on old school -henkinen Euroopan tiekartasto.

Suunnitelmissani on nähdä kolme maanosaa ja noin 25 maata. Tarkoituksenani on tutustua uusiin kulttuureihin ja ihmisiin, hassutella, oppia uutta, herkistellä ja haistella maailman tuulia seuraavat kuukaudet. Paluu kotiin vuonna on 2015.

Tulen kirjoittamaan tuntemuksiani ja lisäämään kuvia tänne.Kiitoksia kaikista tsemppauksista!
Once in a lifetime -seikkailu alkakoon, nyt mennään!

Tässä kuvassa ollaan Ollin kanssa astumassa Silja Europalle kesällä 1996. Siinä on kuvassa sellaiset naistenmiehet, että morjensta pöytään. Pottatukka ja kaikki! Muutaman viikon päästä astutaan taas laivalle Espanjassa. Vuosikymmenet vaihtuu, mutta ystävyys säilyy.

Tässä on Minigrip-pusseissa mm. lääkkeitä, hygieniajuttuja, adapteri ynnä muita sellaisia.

Ja sitten kaikki on valmista.






3 kommenttia:

  1. Vau huikeeta! Tätä alan seuraa jos matkastas kirjottelet tänne!

    VastaaPoista
  2. Hyvää ja ikimuistettavaa matkaa!

    VastaaPoista
  3. Mahtavaa! Open plan on paras plan...eli suunnitelmat uusiksi fiiliksen mukaan. Se on parasta pitkällä reissulla. Nauti matkasta ...myös itseesi ;).Juha

    VastaaPoista