Nevö föget! |
Tämä on minun tapani viedä Suomea maailman tietoisuuteen ja aina kun kerron paikallisille tämän jääkiekkotarinan - missä maassa ikinä olenkaan - kikattelemme joukolla ja pyörittelemme päätämme tällaiselle hassuttelulle. Tosin mulle tämä on kääntynyt hassuttelusta elämäntavaksi jo ajat sitten.
Kuva on otettu Suomen itsenäisyyspäivänä 6.12. Etelä-Vietnamissa, missä kerroin tytöille mm. Ville Peltosen kolmesta maalista, Jutin ylämummosta, nuoresta Niinimaasta, Kiprun takatukasta, Jukka Tammen kultajuhlista pelkät munarit jaloissa jne. Tunnelma oli hyvin ystävällinen, vaikkakin ilmassa leijui jatkuvasti se tosiasia, että Vietnamilla on yksi kappale jääkiekon maailmanmestaruuksia 1995 vähemmän kuin Suomella.
Filippiineiltä Vietnamiin
Lähdimme Timon kanssa Puerto
Princesasta, Palawanin saarelta, Etelä-Filippiineiltä,
perjantai-iltana 5.12. kohti Manilaa ja Vietnamia. Tunnin lento 800
kilometriä pohjoiseen ilmansuuntaan meni nopeasti ja saavuimme yöllä Manilan
lentokentälle.
Manilan lentokenttä on ehdottomasti kamalin ja epäjärjestelmällisin lentokenttä, missä oon ikinä ollut. Olis kiva istahtaa kahville tuon lentokentän suunnitelleen insinöörin kanssa, hörppäistä rauhallinen kulaus ja tiedustella tyynenä, että mitä v*ttua? Kaiken lisäksi mun rinkka hajosi,
joten olin ihan resseissä. Heh heh, no en tosiaankaan ollut
resseissä, sillä välillä rinkka hajoaa ja onnistuin myös
korjaamaan rinkkani, joten okei.
Mä sain Suomesta muutamia
huolestuneita tekstiviestejä, että ootteko kunnossa siellä
Filippiineillä, kun hirmumyrsky on iskemässä sinne. Iltalehdessä
ja jossain muissa lehdissä oli kuulemma kirjoitettu, että koko maa
on paniikissa ja sekaisin. Koko maa ei ollut sekaisin ja esimerkiksi Palawanin saarella ja Manilassa sitä ei edes noteerattu juuri lainkaan muuten kuin telkkarista tulleista uutisista. Hirmumyrsky iski nimittäin Flippiinien itärannikolle, missä satamia ja
lentokenttiä oli suljettu hyvissä ajoin.
Notkuimme Manilan lentsikkakentällä
varmaan joku 7 tuntia, jonka jälkeen oli vuorossa seuraava lento
Etelä-Vietnamiin ja maan suurimpaan kaupunkiin, Ho Chi Minhiin.
Saavuimme määränpäähän ajallaan ja välittömästi lentokoneen
laskeuduttua alkoi sama härdelli kuin aina ja kaikkialla – kaikki
lentokonematkustajat säntäsivät kauhealla kohnotuksella käytävälle
kaivamaan laukkujaan ylähyllyltä, tönivät toisiaan ja olivat
ahtautuneina kiinni toisiinsa kuin Henry' Pubin yökerhobaarissa
Tampereen Hämeenkadulla valomerkin aikoihin.
9 miljoonan asukkaan sekamelska
Ho Chi Minh on saanut nimensä
kommunistijohtaja Ho Tsi Minhin (kuollut vuonna 1969) mukaan. Katukylteissä sekä
vietnamilaisissa rahaseteleissä on kaikissa miehen kuvia. Kaupunki
oli ennen nimeltään Saigon ja tuota nimeä käytetään myös
nykyään Ho Chi Minh Cityn ohessa. Kaupunki on pinta-alaltaan saman
kokoinen kuin Tampere, Lempäälä ja Nokia yhteensä, mutta
asukkaita täällä on yli 9 miljoonaa. Kyseessä onkin yksi maailman
tiheimmin asutuista paikkakunnista.
Osasimme odottaa, että koko kaupunki
on yksi iso sekamelska ja kyllähän se sitä oli. Toisaalta, Filippiinien
pääkaupunki Manila oli ruma ja karmea hirvityskaupunki, mutta tämä
Ho Chin Minh oli oikeastaan vähän kuin sellainen aamu-unisena
kiukutteleva ihana nainen – kaunis kaaos.
Hotellimme sijaitsi ydinkeskustan
tuntumassa, District 1:llä, ja välittömästi kun heilahti
hotellien ovista ulos alkoi tajuton kauppaamissirkus. Ihan uskomaton
temppurata oli kävellä mihin tahansa, kun joka suunnasta kaupattiin
rihkamaa, hierontaa ja taksi- sekä skootterikyytejä. Aamupäivästä tarjotaan hierontaa, puolenpäivän jälkeen lady hierontaa ja illalla tarjotaan jo pelkkää lady-palvelua.
Kaupungissa on
24 Disrictiä ja tuntuu, että neonvärivaloilla varustetut kaupat ja
kojut eivät lopu ikinä. Vietnamilaiset ovat aina töissä. Heillä
on ainoastaan muutama vapaapäivä koko vuonna.
Meillä oli piirun verran erilainen
itsenäisyyspäivä meneillään lauantaina 6.12. Siinä missä
Suomessa katsottiin Tuntematonta sotilasta ja Linnan juhlia, niin me
olimme katukeittiössä tilaamassa sokkona vietnamilaiselta
ruokalistalta setit ja samaan aikaan väistelimme ilotyttöjentarjoajia.
Apostolinkyyti- ja hierontapalvelut
Petteri Poukka Tmi
Ho Chi Minhissä on varmaankin
miljoonia moottoripyöriä ja skoottereita. Ihan mielipuolisen
paljon! Se skootteriviidakko on epätodellinen näky ja monta kertaa
piti ihan pysähtyä, hieroa puoliraivoisasti silmiään, huokaista syvään ja sanoa
kovaan ääneen suomeksi, että eijjjumalauta!
Paikalliset
tapaavatkin sanoa, että kolmea vietnamilaista kohden on kaksi
skootteria. Eli tämän laskukaavan mukaan uskallan väittää Nokian
lukiosta saamani lyhyen matematiikan vahvan M:n papereilla, että Ho
Chi Minhissä on sellaiset kuusi miljoonaa skootteria. Huh huh!
Liikennevaloja sitten ei olekaan juuri missään, joten tien ylitys
on melkoinen seikkailu, sillä autoja ja etenkin skoottereita tulee
joka puolelta koko ajan ja kovalla vauhdilla. Pääsimme varsin nopeasti kiinni
oikeanlaiseen tienylitysmentaliteettiin ja tärkein neuvo, minkä
tässä voi antaa on yksinkertainen: älä koskaan pysähdy, vaan
kävele eteenpäin. Motskarit väistävät sinua. Periaatteessa
kaikkein kamalimmankin ruuhkatien voi ylittää kävellen vaikka
silmät kiinni, sillä kaikki väistävät viime tingassa. Mutta jos
pysähtyy kesken kaiken tiellä, niin sitten ei hyvä heilu, sillä
siihen paikalliset eivät osaa suhteuttaa ajolinjojaan.
Kauppasin pari kolme viikkoa sitten Sri
Lankassa omaa lippalakkiani kaikille kauppiaille ja se oli kauppiaidenkarkoittamismielessä onnistunut kuvio, jonka seurauksena kauppiaat siirtyivät aina
heti toisien turistien kimppuun. Täällä löysin spontaanilla
idealla uuden aluevaltauksen, sillä perustin huumorimielessä oman
mielikuvitusyrityksen, joka kantaa nimeä Apostolinkyyti- ja
hierontapalvelut Petteri Poukka Tmi.
Kyllä vain. Valtava määrä taksi- ja
skootterikyydintarjoajia tuputti palvelujaan koko ajan, joten
tarjosin vastapalveluksi kävelypalveluja sekä kyytikauppiaiden
jatkokysymykseen hierontapalveluja. Liikeideani oli yksinkertaisesti
sellainen, että mun vierellä oli mahdollisuus kävellä 100 000
Vietnamin dongin hinnalla, joka on noin 4 euroa. Yksikään
kyytintarjoaja ei tarttunut vastatarjoukseeni, mutta noin puolet
heistä perääntyi.
Noin puolet esittivät jatkokysymyksen, jossa he
ehdottivat vievänsä mut naishierojalle eli siis ilotyttöhommia.
Jatkoehdotuksiin kerroin olevani täysin yliarvostettu hieroja ja
tarjosin omia hierontapalvelujani näille naisille miljoonalla
dongilla.
Täytyy myöntää, että uunituore
mielikuvituksellinen toiminimiyritykseni Apostolinkyyti- ja
hierontapalvelut Petteri Poukka Tmi on lähellä konkurssia, sillä
en ole saanut ketään kauppaajaa kävelemään vierelläni maksusta
enkä myöskään ole päässyt hieromaan ketään miljoonan dongin
eli 40 euron korvausta vastaan.
Pari kertaa oli kyllä oikeastaan pakko
ja kaikkein järkevin tapa tilata taksi. Juteltuamme muutamien
paikallisten kanssa saimme infoa, että minkälaisia takseja
kannattaa tilata ja minkälaisia takseja ehdottomasti ei.
Vinasun-niminen taksiyhtiö on kaikkein luotettavin ja se on
mittaritaksi. Halpaa kuin irtokarkki 1990-luvun Suomessa.
Lähtökohtaisesti tuon firman taksikuskit eivät uskalla edes
yrittää minkäänlaista kusetusta, sillä yksikin
reklamaatiohenkinen valitus turistilta taksipomoille tietää saman
tien potkuja taksikuskille.
Tuossa taksien tilaamisessa ja
periaatteessa kaikkeen reissaamiseen liittymisessä on hyvä
noudattaa vanhaa pohjoisnokialaista matkustusfraasia: seuraa aina,
mitä paikalliset ja saksalaiset tekevät – se on halpaa ja yleensä
järjestelmällisen järkevää.
Palatakseni vielä raha-asioihin, niin
tuo Vietnamin dong -rahayksikkö on kyllä näin suomalaisen
lautanaamareissaajan silmien läpi katsottuna melkoinen farssi. Yksi
euro on 26 400 dongia. Morjensta moi mitä valuuttasontaa tuollainen!
Hengitysmaskeja ja kansalliskeittoa
Tunsin ensimmäistä kertaa tällä
maailmanympärysreissullani oikein konkreettisesti kuinka
kehnolaatuista ilma, jota hengitin, oli. Ei tarvitse olla mikään
luontopsykologi saatikka säämies Juha Föhrin kielletty pikkuveli
ymmärtääkseen, että kun yli 9 miljoonaa asukasta asuu ja
skootteripyöräilee tiheällä alueella, niin onhan siinä nyt
tunkkainen ilma yllä. Tiivistettynä voisin kirjoitustokaista tässä,
että Ho Chi Minhin ilma on kuin Päivi Räsäsen mielipiteet – erittäinen
saastunut kokonaisuus.
Kaupungin liikenne oli kaoottinen ja
ehkäpä joka neljäs ihminen käytti hengitysnaamaria suojatakseen
itsensä huonolta ilmalta. Kun tuota liikennettä ja naamaripäisiä
höntyilijöitä aikansa siinä seurasi, tuli taas kerran mieleen,
että me ihmiset tuhoamme tämän maapallon ihan itse. Eihän
tällainen saastuttaminen ja ylikansoittaminen loputtomiin pysty
jatkumaan. Surullista, mutta totta.
Ho Chi Minhissä tuli vedettyä muuten keittoa
joka päivä! Siis ei keittoa missään
alkoholinjuontisanontamielessä, vaan ihan oikeata keittoa.
Pho-keitto on Vietnamin perinneruoka ja siinä on semitulista lientä,
kasviksia sekä lihaa. Parasta keittoa, mitä oon ikinä syönyt.
Pho-keittoa sai jokaisesta ruokapaikasta ja jokaisesta
korttelinkulmasta. Katukeittiössä ruokien hinnat oli sellaista 0,5
– 1,5 euroa, että aika edullista ja tosi hyvää. Ydinkeskustassa
ruokien ja esimerkiksi kahvin hinta olikin sitten jo samaa tasoa kuin
Suomessa.
Vierailimme myös kaupungin kenties
suurimmassa kaupparysässä eli Ben Thanh Marketissa. Kyseessä on
valtavan kokoinen kauppahallipaikka, missä on miljoona myymälää
ja katukauppoja kaikkialla. Tuo markettipaikka on myös yksi Ho Chi
Minhin suurimmista symboleista ja kohtauspaikoista.
Olen löytänyt reissuni aikana
itsestäni erittäin potentiaalisen tinkaajalupauksen ja myös tuolla
markkinoilla tungin itseäni erilaisiin ostamistilanteisiin ihan
vaan, että pääsen tinkaamaan. Ei todellakaan napostellut edes
ostaa esimerkiksi jotain seitsemänmetristä mattoa ja olis joo ollut
tosi kivaa yrittää tunkea isoa kokolattiamattoa jonnekin rinkkani
vasempaan sivutaskuun ja seikkailla lentokentillä. No thanks! Mutta testailin vaan, että mihin
asti omat tinkausrahkeet oikein riittävät. Se oli kyllä hienoa
vääntöä!
Kävimme Timon kaa myös
vietnamilaisella punttisalilla parinakin päivänä
kuntopyöräilemässä, tekemässä kuntopiiriä ja hiomassa pyssyjä. Salilla oli niin pysähtynyt ilma, että pelkkä kassien rapsuttelukin veti kropan hiestä litimäräksi.
Cu Chi -tunnelit
Menimme Timon kanssa tiistaina 8.12.
keskelle Vietnamin sodan taistelukenttiä, Cu Chi -tunneleille. Nuo
tunnelit ovat yli 250 kilometriä käsittävä valtava maanalainen
labyrintti, jotka rakennettiin Vietnamin sodan aikana piilopaikoiksi,
salareiteiksi, sairaaloiksi ja varastoiksi.
Vaikka
Vietnamin sota loppui jo 39 vuotta sitten, niin pelasin varman päälle
ja piilouduin osaksi viidakkoa (tämä raportin alla ekana oleva kuva). HUOM! Katso tarkkaan, niin saatat
noteerata, että minä olen kuvassa keskellä.
Voin kertoa, että oli kapea tunneli ja itselläni on aina ollut ihan vähäsen ahtaan paikan kammoa, joten oli tosi hyvä mennä tuonne tunkkaiseen tunneliin karkoittamaan tuota kammoa pois.
Kielimuureja ja sitten kohti
Kambodzaa
Mulle tuli yksi päivä kuin vahingossa
mieleeni, että ainiin joo, milläköhän me pääsisimme Kambodzaan?
Seuraava määränpäämme on Vietnamin pohjoinen naapurimaa Kambodza
ja sinne olisi päästävä jotenkin. Menin tiedustelemaan asioita ja
pian löysimmekin Timon kanssa itsemme yhden puoliepämääräisen
näköisen matkatoimiston tiskiltä neuvottelupuuhista.
Tässäkin kaupankäyntitilanteessa oli
vähän väliä isoja kielimuuriesteitä, mutta mikäs siinä.
Tilasin mulle ja Timolle bussireissun Ho Chi Minhistä Kambodzan
pääkaupunki Phnom Penhiin. Se on kuulemma kuuden tunnin
kokonaismatka ja maiden rajoilla on luvassa viisumikikkailu. Yhdessä
vaiheessa bussintilausta parin suuren kielimuurilauseen jälkeen
huomasin keskustelevan mukavan matkatoimistotädin kanssa yhtäkkiä
Timon vaimon, Riinan, lempääläläisistä hevostallikuvioista, mutta lopulta saimme bussitilaukset tehtyä.
Tiistaiaamuna 9.12. meidän matka
jatkuu siis Kambodzaan ja ajattelin kirjoitella tuosta bussimatkasta
erikseen matkustusraportin, sillä siitä saattaa olla apua myös
joillekin tulevaisuudessa samankaltaisen etenemisen suorittaville. Vähän ounastelen, että kaikenlaisia kommelluksia on luvassa.
Viime viikon kuviot, tunnelmat ja kuvat Filippiineiltä löytyvät TÄSTÄ.
Tässä alla kuvia Ho Chi Minhistä, Vietnamista:
Cu Chi -tunneleilla ovelasti maastoutuneena. Vietnamin sodan taistelukenttien ytimessä. |
Ensimmäinen näkymä Vietnamista. |
Hotellihuoneemme, |
Meidän parveke. Upea betoniseinä. |
Yli 600 000 dongia on vähän yli 20 euroa. |
Skoottereita kaikkialla. |
Pho-keitto. |
Timo joutui ottamaan Saigonia. |
Itekki Saigonilla. |
Salilla. |
Katuruokalatori. |
Ho Chi Minhin yksi symboleista - Ben Thanh Market. |
Mekong-joki. |
Otin kuvan Timosta ottamassa kuvaa. |
Ho Chi Minhin pohjoisnokialainen Forrest Gump. |
Vietnamilainen kahvi oli megahyvää. Tosin me ei oikein osattu toimia sen kanssa. |
Cu Chi -tunneleiden aluetta Vietnamin sodan ytimessä. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti